Hoe kies ik de beste kleuren voor mijn website?
Kleuren hebben een psychologisch effect op onze gevoelens en emoties. Tijdens het creëren van nieuwe ontwerpen voor bijvoorbeeld logo’s of websites is het handig om hier bewust mee bezig te zijn. In dit artikel een paar tips waar je aan kunt denken als je aan de slag gaat met kleuren.
Datum: 10-07-2022
De betekenis van kleuren
Elke kleur brengt een bepaald gevoel met zich mee. Voor grafische ontwerpen kun je je afvragen welk gevoel het zou moeten uitstralen. Moet het ontwerp eruit knallen, of moet het juist zakelijk, vrolijk of misschien wel duurzaam zijn? Hier kun je bijpassende kleuren bij zoeken. Hieronder de gevoelens die geassocieerd worden met de meest gebruikte kleuren:
- Rood: passie, liefde, actie, agressie, kracht, voedsel, gevaar
- Oranje: energie, warmte, vriendelijk, comfortabel, jeugdig, vrolijk
- Geel: licht, vrolijk, energie, speels
- Wit: schoon, fris, puur, simpel, rust
- Grijs: neutraal, saai, veilig, betrouwbaar, stijlvol
- Blauw: fris, zakelijk, betrouwbaar, vrijheid, integriteit, rust, wijsheid
- Groen: duurzaam, natuur, groei, betrouwbaar, gezond
- Bruin: natuur, aards, duurzaam, kracht
- Zwart: mysterieus, elegantie, exclusiviteit, duister
- Paars: rijkdom, luxe, spiritualiteit, wijsheid
- Roze: zoet, onschuldig, jeugdig, vrolijk, romantisch
Tips vooraf
Vraag je aan het begin van het ontwerpproces af wat je wilt uitstralen. Zoek daar passende kleuren bij. Heb je een idee welke kleur je zou willen gebruiken, maar weet je niet zo goed welke aanvullende kleuren je nodig hebt om de huisstijl compleet te maken? Dan is het handig om een kleurenpalet te maken. Kom je er zelf niet uit? Maak dan gebruik van deze handige tools om de mooiste combinaties te maken:
https://color.adobe.com/nl/create/color-wheel
http://www.degraeve.com/color-palette/index.php
Hulp nodig?
Uiteraard kunnen wij je ook helpen bij het kiezen van de beste kleur. Geef dit aan tijdens het bestelproces zodat we samen kunnen kijken naar een geschikte huisstijl.
De laatste trends in kleuren
In de afgelopen jaren zijn er een aantal ongeschreven ontwerpregels ontstaan, voortgekomen uit de laatste design-trends. Om te beginnen kun je onnatuurlijke en (te) felle kleuren het beste vermijden. Denk aan felgroen, -blauw of –oranje. Dit kleurenpalet is niet meer van deze tijd. Heldere en felle kleuren trekken over het algemeen vaak wel de aandacht, maar dit kan het logo of de website ook breken. Pasteltinten en kleuren die gebaseerd zijn op ’flat design’ brengen over het algemeen een meer verfijnd beeld.
Wist je dat
McDonald’s wisselde de rode achtergrondkleur in voor een groene kleur voor het opwekken van positievere associaties bij de consument.